Tunnelmia vuoden 07 eduskuntavaalien kiekkokiertueelta.

Vaikkei liikunnan ja mielenterveyden yhteyttä ole lopulta paljonkaan tutkittu, voi jokainen meistä hahmottaa sitä omien kokemustensa kautta. Itselläni urheilusuoritusta seuraa hyvänolontunne, jota on vaikea pukea sanoiksi. Siinä yhdistyy onnistuminen, itsensä ylittäminen, hikinen euforia ja innostus. Olen todella onnellinen, että vanhin poikani ja tyttäreni molemmat ovat innostuneet urheilemaan.

Liikuntaa tarjotaan lääkkeeksi jos jonkinlaiseen elämäntilanteeseen ja sairauteen. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei liikunta ole mikään ihmelääke, joka automaattisesti parantaisi fyysisen tai psyykkisen vamman tai sairauden. Ja tietyntyyppisten vammojen kuntoutukseen raju liikunta ei sovi. Tutkimuksissa on kyllä havaittu, että liikunnan harrastamiseen kuuluvan mielenvirkistyksen katsotaan liittyvän kohentuneeseen fyysiseen suorituskykyyn sekä oman kehon hallintaan, mikä lisää itseluottamusta ja parantaa itsetuntoa. Mutta lisäksi pitää muistaa, että vaikutussuhde on kahdensuuntainen: masentunut ja ahdistunut ihminen ei yleensä jaksa hoitaa kuntoaan tai harrastaa liikuntaa, minkä vuoksi tähän painostaminen ei ole oikea ratkaisu.

Myös yhteiskunnallinen ja sosiaalinen paine liikunnan harrastamiseen saattaa kuormittaa henkisesti. Esimerkiksi monipuolisen ryhmäliikunnan tai ohjatun lajiharjoittelun aloittaminen on monelle varallisuuskysymys. Osa miettii varustekuluja, osa seura- ja salimaksuja. Sen sijaan luonnossa liikkuminen ei maksa mitään. Lisäksi pitää muistaa, että mielenterveyttä edistävän liikunnan ei tarvitse olla aerobista harjoittelua. Alhaisella teholla suoritetulla liikunnalla, kuten pentaquen pelaamisella tai tikanheitolla hyvällä porukalla, voi olla positiivisia vaikutuksia psyykkiseen terveyteen. Ryhmässä tapahtuvan virkistysliikunnan ja oletetaan olevan hyödyllistä mielialan kohoamiselle ja sosiaalisuudelle. Esimerkiksi mielenterveyskuntoutujille, jotka usein kokevat yksinäisyyden tunteita, luo ryhmäliikunta tärkeitä sosiaalisia kontakteja sekä ajanvietettä, olipa kyseessä kuntosaliharjoittelu tai leikkimielinen mölkkypeli.

Kilpailullinen liikunta on psyykkisesti tärkeää niille, jotka ovat tottuneet sitä harrastamaan. Miltä sinusta tuntuisi, jos joutuisit yhtäkkiä lopettamaan jonkun rakkaan ja tärkeän harrastuksen loukkaamisen tai paikkakunnan vaihdon takia? Liikkumisen vaikutukset fyysiseen terveyteen sekä rooli mm. kansantautiemme ennalta ehkäisyssä on todistettu kiistattomasti, joten mikään vähäpätöinen asia liikkumiseen kannustaminen ei ole.

Nyt suuntaan perheen kanssa Siilinkari-kävelylle Näsijärven jäälle nauttimaan kevätauringosta. Tehkää samoin, siellä nähdään. Saa tulla jututtamaan!