Tunnelmia vuoden 07 eduskuntavaalien kiekkokiertueelta.

Vaikkei liikunnan ja mielenterveyden yhteyttä ole lopulta paljonkaan tutkittu, voi jokainen meistä hahmottaa sitä omien kokemustensa kautta. Itselläni urheilusuoritusta seuraa hyvänolontunne, jota on vaikea pukea sanoiksi. Siinä yhdistyy onnistuminen, itsensä ylittäminen, hikinen euforia ja innostus. Olen todella onnellinen, että vanhin poikani ja tyttäreni molemmat ovat innostuneet urheilemaan.

Liikuntaa tarjotaan lääkkeeksi jos jonkinlaiseen elämäntilanteeseen ja sairauteen. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei liikunta ole mikään ihmelääke, joka automaattisesti parantaisi fyysisen tai psyykkisen vamman tai sairauden. Ja tietyntyyppisten vammojen kuntoutukseen raju liikunta ei sovi. Tutkimuksissa on kyllä havaittu, että liikunnan harrastamiseen kuuluvan mielenvirkistyksen katsotaan liittyvän kohentuneeseen fyysiseen suorituskykyyn sekä oman kehon hallintaan, mikä lisää itseluottamusta ja parantaa itsetuntoa. Mutta lisäksi pitää muistaa, että vaikutussuhde on kahdensuuntainen: masentunut ja ahdistunut ihminen ei yleensä jaksa hoitaa kuntoaan tai harrastaa liikuntaa, minkä vuoksi tähän painostaminen ei ole oikea ratkaisu.

Myös yhteiskunnallinen ja sosiaalinen paine liikunnan harrastamiseen saattaa kuormittaa henkisesti. Esimerkiksi monipuolisen ryhmäliikunnan tai ohjatun lajiharjoittelun aloittaminen on monelle varallisuuskysymys. Osa miettii varustekuluja, osa seura- ja salimaksuja. Sen sijaan luonnossa liikkuminen ei maksa mitään. Lisäksi pitää muistaa, että mielenterveyttä edistävän liikunnan ei tarvitse olla aerobista harjoittelua. Alhaisella teholla suoritetulla liikunnalla, kuten pentaquen pelaamisella tai tikanheitolla hyvällä porukalla, voi olla positiivisia vaikutuksia psyykkiseen terveyteen. Ryhmässä tapahtuvan virkistysliikunnan ja oletetaan olevan hyödyllistä mielialan kohoamiselle ja sosiaalisuudelle. Esimerkiksi mielenterveyskuntoutujille, jotka usein kokevat yksinäisyyden tunteita, luo ryhmäliikunta tärkeitä sosiaalisia kontakteja sekä ajanvietettä, olipa kyseessä kuntosaliharjoittelu tai leikkimielinen mölkkypeli.

Kilpailullinen liikunta on psyykkisesti tärkeää niille, jotka ovat tottuneet sitä harrastamaan. Miltä sinusta tuntuisi, jos joutuisit yhtäkkiä lopettamaan jonkun rakkaan ja tärkeän harrastuksen loukkaamisen tai paikkakunnan vaihdon takia? Liikkumisen vaikutukset fyysiseen terveyteen sekä rooli mm. kansantautiemme ennalta ehkäisyssä on todistettu kiistattomasti, joten mikään vähäpätöinen asia liikkumiseen kannustaminen ei ole.

Nyt suuntaan perheen kanssa Siilinkari-kävelylle Näsijärven jäälle nauttimaan kevätauringosta. Tehkää samoin, siellä nähdään. Saa tulla jututtamaan!


Aleksi JÄNTTI

Olen pitkälle kaljuuntunut yhteiskunnan moniottelija - ja ehdolla kevään kuntavaaleissa Tampereella. Minusta tuli koululainen vuonna 1981, ansiotyöläinen 1989, aviomies 1995, isä 1997, upseeri 1999 ja osa-aikapoliitikko 2005. Täyspäiväisenä poliitikkona, apulaispormestarina Tampereella, olen ollut vuodesta 2017. Työkokemus sekä julkisella sektorilla että elinkeinoelämässä auttaa suhteuttamaan asioita. Valmistuttuani maanpuolustuskorkeakoulusta upseeriksi työskentelin ensin virkamiehenä puolustusvoimissa. Sen jälkeen toimin yrittäjänä ja työllistäjänä. Myöhemmin yhteyspäällikkönä Suomalaisessa Barona-konsernissa ja pendelöin työpaikalle Tampereelta Helsinkiin. Kansainvälistä työkokemusta minulla on kriisinhallintatehtävistä Kosovosta. Kolmannen sektorin osaamiseni on syntynyt ensin jääkiekon parissa juniorimaalivahtien valmentajana KooVeessa ja Ilveksessä sekä myöhemmin Tampereen Voimistelijoiden puheenjohtajana. Unohtaa ei sovi myöskään vuonna 2007 alkanutta aktiivisuutta kokoomusyhdistysten hallituksissa. Tällä hetkellä toimin Pirkanmaan Kokoomuksen puheenjohtajana. Olen myös Kokoomuksen puoluehallituksen jäsen. Minulla on kolme lasta. Vanhin poikani syntyi vuonna 1997, tytär 1998 ja kuopus 2010. Silmää räpäyttämättä uskallan väittää tietäväni, millaista elämää neljäs sektori elää. Yksin saan aikaan kovin vähän, mutta porukalla häkellyttävän paljon.

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *