Pidin viime torstaina eduskunnan täysistunnossa puheen tämän yli viikko sitten kirjoittamani kolumnin muodossa. Asia nousi mediassa otsikoihin, ja puheeni yritettiin spinnata sellaiseksi, että pilkkasin päihteiden väärinkäytöstä kärsiviä. Keskeisin tavoitteeni oli kyseenalaistaa valtion monopolien mielekkyys myös tässä asiassa. Lue, mitä tarkalleen ottaen sanoin, ja tee omat johtopäätöksesi.
Alkoholin haitoista aiheutuu Suomelle lähes 1,5 miljardin sekä liikkumattomuudesta ja lihavuudesta viiden miljardin euron kustannukset vuodessa.
Alkoholista aiheutuvia haittoja on ratkottu kätevästi Alkon monopolin avulla. Tavallisessa ruokakaupassa ei saa myydä yli 5,5 tilavuusprosentin alkoholijuomia. Alkoholin myyntiä on rajoitettu myös niin, että ravintoloita ja trokareita lukuun ottamatta sitä ei saa mistään kello 21–9 välillä.
Saatavuuden heikentämisen ajatellaan vähentävän käyttöä ja käytön vähenemisen haittoja.
Koska pelkät lihavuuden taloudelliset haitat ovat yhteiskunnalle liki 3,5-kertaiset alkoholin haittoihin verrattuna, tulisi pikimmiten perustaa valtionyhtiö, jolla olisi yksinoikeus rasvaisten, makeiden ja kaloripitoisten ruokien vähittäismyyntiin.
Yhtiö voisi olla Rasva Oy, koska Alko on Alko eikä Posti ole Itella.
Lainsäädännössä Rasvan perustehtäväksi määriteltäisiin herkullisten tuotteiden vähittäismyynti niin, että se ottaisi huomioon myymiensä tuotteiden haittavaikutukset. Herkut eivät ole mitä tahansa hyödykkeitä, joten niiden myymiseen olisi kiinnitettävä erityistä huomiota.
Rasvalla olisi yksinoikeus sellaisten tuotteiden vähittäismyyntiin, joiden rasva- tai sokeripitoisuus olisi yli 5,5 prosenttia tai kalorimäärä yli 40 kilokaloria sataa grammaa kohti. Poikkeuksena olisivat esimerkiksi pienmeijereiden maitotuotteet sekä suomalaisten maatilojen suoramyynti. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaisi Rasvan omistajaohjauksesta ja valvonnasta.
Rasvan ensisijaiset tavoitteet olisivat yhteiskunnallisia, eivät liiketaloudellisia. Yhtiön tehtävänä ei olisi myydä mahdollisimman paljon herkkuja.
Vastuullisuus olisi Rasvan toiminnan keskiössä. Se tekisi lihavuushaittoja vähentävää työtä yhteistyökumppanuuksien kautta ja kampanjoisi vastuullisen herkuttelun puolesta. Rasva edistäisi suomalaisten hyvinvointia ja tekisi työtä muun muassa syrjäytymisen ehkäisemiseksi yhdessä kumppaneidensa kanssa ja haluaisi osaltaan edistää suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria entistä parempaan suuntaan.
Vai olisiko alkoholilain järkeistäminen valtio-omisteisen herkkumonopolin perustamista suurempi kulttuuriteko?
Julkaistu Tamperelaisessa 29.5.2024