Uber palaa Suomeen, ratikka valmistuu, yhteiskäyttöautot lisääntyvät, autonomiset ajoneuvot otetaan käyttöön… Mikä on pysäköintipaikkojen tarve Tampereen keskustassa 2030, noin kymmen vuoden kuluttua?

Valtuusto hyväksyi pysäköintipolitiikan linjaukset kaksi vuotta sitten. Niiden mukaan keskustassa pitää rakentaa yksi autopaikka 150 asuntokerrosneliötä kohti. Mitoitusnormia on huojennettu muun muassa opiskelija-asumisen osalta niin, että vaatimus on 1 paikka per 250 kerrosneliötä. Tehostetussa palveluasumisessa se on 1/450. Yhdyskuntalautakunta päätti toukokuussa, että taloyhtiö voi korvata yhdellä yhteiskäyttöautolla viisi pysäköintipaikka – mutta korkeintaan 10 prosenttia kaikista paikoista.

Rakennusliikkeet sekä opiskelija- tai palveluasumista tuottavat yhteisöt etunenässä haluaisivat pysäköintinormin keventämistä, ja päätös uusista linjauksista tehdään tämän vuoden aikana. Yhden autopaikan rakentaminen keskikaupungille maksaa kymmeniä tuhansia euroja, joten paikkojen vähentäminen laskisi asuntojen hintoja ainakin teoriassa. Erityisesti ratikkareitin varrella autopaikkoja voisi olla vähemmän – uskommehan ratikan joukkoja liikuttavaan voimaan.

Liikkuminen on menestyvän alueen selkäranka. Se ei tule vähenemään, mutta edullisempi taksiliikenne ja robottiautot tulevat vähentämään aluksi talouksien kakkosautojen tarvetta. Muutosnopeutta on kuitenkin vaikea arvioida.

Pahimmassa tapauksessa syntyy ilmiö, jossa taloyhtiöillä ei ole tarpeeksi pysäköintipaikkoja ja niitä vaaditaan kadunvarsilta. Kun kadunvarret on valjastettu asukaspysäköintiin, alkavat yrittäjät kysellä asiakaspysäköinnin perään. En usko varauksettomasti markkinoiden voimaan, sillä on riski, että homma kaatuu kaupungin niskaan.

Riskiä voitaisiinpienentää tekemällä rakentajien kanssa sopimus, jonka mukaan autopaikkoja tulisi rakentaa myöhemmin lisää, mikäli osoittautuu, että niitä on liian vähän. Sosiaalista asumista tuottavien yhteisöjen kanssa tämä olisi periaatteessa yksinkertaista, sillä ne rakentavat omaan taseeseen eivätkä ”katoa” talojen valmistuttua.

Rakennusliikkeet sen sijaan myyvät rakentamiensa talojen osakkeet asukkaille, jolloin riski jää taloyhtiöille. Tämä voi olla kohtuutonta varsinkin tällä hetkellä suositussa rahoitusmallissa, jossa taloyhtiöiden lainat ovat valtavat.

Korkealuokkaista kaupunkiympäristöä on vaikea suunnitella, jos samalla pitää pohtia mahdollista pysäköintireserviä.

Onko ideoita?

Aleksi Jäntti

Apulaispormestari, kaupunkiympäristön palvelualue

Tamperelainen 4.7.2018

Kategoriat: Ei kategoriaa

Aleksi JÄNTTI

Olen pitkälle kaljuuntunut yhteiskunnan moniottelija - ja ehdolla kevään kuntavaaleissa Tampereella. Minusta tuli koululainen vuonna 1981, ansiotyöläinen 1989, aviomies 1995, isä 1997, upseeri 1999 ja osa-aikapoliitikko 2005. Täyspäiväisenä poliitikkona, apulaispormestarina Tampereella, olen ollut vuodesta 2017. Työkokemus sekä julkisella sektorilla että elinkeinoelämässä auttaa suhteuttamaan asioita. Valmistuttuani maanpuolustuskorkeakoulusta upseeriksi työskentelin ensin virkamiehenä puolustusvoimissa. Sen jälkeen toimin yrittäjänä ja työllistäjänä. Myöhemmin yhteyspäällikkönä Suomalaisessa Barona-konsernissa ja pendelöin työpaikalle Tampereelta Helsinkiin. Kansainvälistä työkokemusta minulla on kriisinhallintatehtävistä Kosovosta. Kolmannen sektorin osaamiseni on syntynyt ensin jääkiekon parissa juniorimaalivahtien valmentajana KooVeessa ja Ilveksessä sekä myöhemmin Tampereen Voimistelijoiden puheenjohtajana. Unohtaa ei sovi myöskään vuonna 2007 alkanutta aktiivisuutta kokoomusyhdistysten hallituksissa. Tällä hetkellä toimin Pirkanmaan Kokoomuksen puheenjohtajana. Olen myös Kokoomuksen puoluehallituksen jäsen. Minulla on kolme lasta. Vanhin poikani syntyi vuonna 1997, tytär 1998 ja kuopus 2010. Silmää räpäyttämättä uskallan väittää tietäväni, millaista elämää neljäs sektori elää. Yksin saan aikaan kovin vähän, mutta porukalla häkellyttävän paljon.